26. 4. 2021

Jedním z dopadů pandemie je zhoršení sociální situace některých zranitelných skupin ve společnosti. Zejména se jedná o zaměstnance v sektoru služeb, samoživitele a samoživitelky, rodiny s malými dětmi a další osoby, jejichž příjmy pocházejí primárně z práce na dohodu. Většina z nich si ještě před rokem nepřipouštěla možnost dlouhotrvající hmotné tísně.

Hmotná tíseň mj. vede ke snížené schopnosti platit za nezbytné veřejné služby jako je přeprava MHD. Jde o negativní synergii, protože k práci a zajištění rodiny tito lidé MHD potřebují, na výhodné dlouhodobé kupóny nedosáhnou a zůstává jim zdaleka nejdražší možnost jednorázového jízdného. Očekávatelným důsledkem je vyšší míra neplacení jízdného a riziko pokut.

Dluhy za pokuty dopravním podnikům, zvýšené o náklady vymáhání, patří mezi nejčastější příčiny exekucí v ČR. Cílem navržené změny tarifních podmínek je omezit riziko nových exekucí a pádu do sociální pasti pro vymezenou skupinu osob v dlouhodobé hmotné tísni. Navržený postup jim umožní platit za potřebnou službu přepravy v MHD sociálně přijatelnou cenu.

Identifikovat pestrou skupinu dalších osob v hmotné tísni je obtížné, v rámci sociálního systému lze však vymezit okruh lidí, kteří jsou tomuto vymezení nejblíže. První skupinou jsou příjemci dávek hmotné nouze podle zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů. Tyto dávky jsou okamžité/jednorázové a trvalé/dlouhodobé, mezi ně patří příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení. Druhou skupinou jsou příjemci příspěvku na bydlení podle zákona 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů. Obě skupiny se částečně překrývají.

Podstatou návrhu je umožnit osobám, které pobírají alespoň jednu z dlouhodobých dávek v hmotné nouzi, nebo příspěvek na bydlení, využívat MHD za cenu zlevněného jízdného. Vzhledem k očekávané vyšší schopnosti platit jízdné a zvýšenému využívání MHD za dostupnou cenu těmito osobami neočekáváme významný dopad na ekonomiku dopravního podniku. Dopad na cílovou skupinu obyvatel města je pozitivní, stejně tak na město jako na celek díky lepší šanci na udržení lidí v hmotné tísni mimo exekuce a následné dopady na jejich sociální situaci a legální pracovní systém.